۲۸ فروردین ۱۳۹۲، ۱۰:۰۴

اعلام ضوابط و شاخص‌هاي بازيابي هويت شهرسازي و معماري اسلامي - ايراني

اعلام ضوابط و شاخص‌هاي بازيابي هويت شهرسازي و معماري اسلامي - ايراني

شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران در نامه‌اي به استانداران سراسر كشور ضوابط و شاخص هاي بازيابي هويت شهرسازي و معماري اسلامي- ايراني را اعلام كرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران در بيست و يكمين جلسه سال گذشته خود پيرو مصوبه مورخ 1390/02/5، با عنوان «دستورالعمل ماده 169 قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور» ‌و به منظور هماهنگي مطالعات برنامه‌ريزي و طراحي‌ بناها، فضاهاي شهري و طرح‌هاي توسعه شهري با ويژگي‌هاي شهرسازي و معماري اسلامي-ايراني، بنا به پيشنهاد وزارت راه و شهرسازي، «ضوابط و شاخصهاي لازم جهت بازيابي هويت شهرسازي و معماري اسلامي-ايراني» را مورد بررسي قرار داد.
 
در جلسه ياد شده ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص ضوابط و شاخص‌هاي مربوطه، متن پيشنهادي كارگروه، با اصلاحاتي كه اعضاي شورايعالي مطرح كردند به تصويب اعضا رسيد.
 
مفاد اين مصوبه براي تمامي طراحان، دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهاي، تهيه، بررسي، تصويب، نظارت و اجراي معماري بناها و فضاهاي شهري، طرح هاي شهرسازي و توسعه شهري، شهرداري ها، سازمان هاي نظام مهندسي ساختمان و ساير نهاد‌هاي ذيربط لازم‌الاجرا خواهد است.

همچنين رعايت مفاد اين مصوبه حتي هنگام مرمت، احيا، بهسازي و نوسازي بناهاي موجود نيز الزامي است. هماهنگي با بستر طبيعي، رعايت اصل محرميت، فراهم نمودن زمينه هاي بهبود ساختار شهر، حفاظت و صيانت از بناها و بافت هاي فرهنگي دركنار شناسايي و برنامه ريزي براي حذف عوامل مخل تحقق معماري و شهرسازي ارزشمند اسلامي از مهمترين شاخص هاي اعلام شده در اين مصوبه هستند.
 
متن كامل مصوبه را مي توانيد از اینجا دريافت كنيد.
کد خبر 2034297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha